כולנו התוודענו במהלך חודש ספטמבר לאסון שהחריב חניון שלם באזור רמת החייל בתל אביב, ועל המחיר הכבד של ששה הרוגים ו כ-24 פצועים.
אזור עסקים פורה שהושבת במשך שבעה ימים עד אשר כוחות החילוץ הצליחו לאתר ולחלץ את הלכודים.
מידע כללי על הפרויקט
פרויקט בהיקף של כ – 64 מיליון שקלים בו זכתה אפריקה ישראל, שהפעילה את 'דניה סיבוס' (חברת בת קבלנית) לצורך הביצוע, ובנוסף הפעילה החברה המבצעת שורה של קבלני משנה.
עיריית ת"א פרסמה דרך חברת אחוזת החוף מכרז לבניין חניון ציבורי של 4 מפלסים, תת קרקעי, בשטח של כ 17,000 מ"ר ובו 600 מקומות חנייה, וכן פיתוח של שטח ציבורי מעל לחניון, שיכלול שלל מרכיבים כגון : עצים, מדרכות, שבילי אופניים ומתקני חנייה לאופניים, ריהוט גן, פסלי חוצות וכו'. המכרז הוא בשיטת תכנון-ביצוע הידוע, בעגה המקצועית (,DBOT – (Design,Build,Operate,Transfer,
חברת אפריקה ישראל, אחראית הן לתכנון ההנדסי (Design) והן לביצוע (Build) וההכנסה של החברה תהיה מתפעול שוטף של הנכס (Operate) ולאחר מספר שנים הכתובות במרכז, יעביר הזכיין, את תפעול הנכס למזמין, שייהנה מההכנסות השוטפות בגין הנכס (Transfer).
הפרויקט יצא לביצוע בנובמבר 2014 והיה מתוכנן להסתיים בתחילת 2017.
בשל העובדה שהחניון הוקם בשיטת DBOT, רשימת הגורמים שהיו אחראיים עליו יוצאת דופן באורכה. אדריכל הבניין – היה מושלי דגן. הקונסטרוקטור שמאחורי הפרויקט היה חנוך צחר, מהנדס בעל שם, ממשרד 'מילר שנבל צחר ושות', המעורב בפרויקטים הגדולים בישראל, ובהם הרכבת הקלה ונמל אשדוד. לפרויקט ייעץ משרד בשם 'ירון שמעוני שחם מהנדסים', שאישר את התכנון שהוצע על ידי הקונסטרוקטור. מטעם חברת דניה סיבוס פעלה חברת בקרת האיכות 'פורט מהנדסים', שפיקחה על היציקות. מטעם חברת אפריקה נכסים פיקחה על הפרויקט חברת 'אתגר מהנדסים'. מעבר לכל אלה, שכרה עיריית תל אביב את חברת 'קידן מהנדסים', שפיקחה מטעמה על הפרויקט.
לגבי הסיבה לכשל ומי אשם, תהיה חקירה ויוסקו מסקנות.
במאמר זה נדון בפתרון 'איך אסון כזה יכול להימנע ולא לקרות יותר'.
-
לפי דעת כותב שורות אלו האסון היה נמנע לו החברה המבצעת הייתה בוחרת בשיטה הטרומית לבנות את החניון. יש לציין שלחברה המבצעת 'דניה סיבוס' מפעל לייצור אלמנטים טרומיים, הממוקם במרכז הארץ.
במאמר קודם ' תהליך תכנון בניה מתועשת', דנו במרכיבים המהווים את תהליך מחשבתו של המתכנן בעת ביצוע תכנון בשיטה הטרומית.
הבה ונבחן את התהליך ונראה כיצד תהליך התכנון היה מונע את קריסת החניון.
סעיף ראשון – בחירת סוג המבנה: להבדיל מבניה קונבנציונאלית, אותו אפשר לתכנן ללא ידיעת המבצע, בתכנון מבנה טרומי יש השפעה רבה למבצע ואמצעי הייצור שלו. למעשה, אין טעם בתכנון מפורט של מבנה טרומי ללא ידיעת המבצע ושיטותיו. לענייננו, החברה המבצעת היא בעלת מפעל לייצור אלמנטים טרומיים ויש לה את הניסיון בתחום, כך שביצוע בשיטה זו היה מתאים ביותר.
סעיף שני – חלוקה לאלמנטים: חניון הוא מבנה חזרתי ולרוב בצורה ריבועית, וניתן לראות לפי המיקום של האסון שכך גם היה. הסכמה הסטטית במבנה חניון היא מסגרת פשוטה, אך כאן גם טמונה הצלחתה. היות והמתכנן צריך לתת את הדעת וגם תשומת לב מלאה לחיבורים בין האלמנטים היוצרים את המסגרת וגם העובדה שלאלמנט טרומי יש 'היסטוריה' (מתהליך הייצור דרך ההרכבה ותפקודו הסופי), לא היה נוצר מצב, שאם חו"ח יש קריסה, אין מצב שאין חיבור בין אלמנטי המסגרת – קרי העמודים והתקרה ( כפי שניתן לראות מתמונות ההרס – העמודים נותרו עומדים)
סעיף שלישי – מניעת כשל בשרשרת: עפ"י דרישות ת"י 466 חלק 4, – חוקת הבטון מערכת אלמנטים מבטון טרום, על המתכנן למנוע קריסה בשרשרת, ז"א שאם קיים סוג של כשל במבנה, לא תהיה התמוטטות טוטאלית, כפי שקרה בחניון הנדון.
עכשיו נוסיף סעיף נוסף :היות והחניון הוא מבנה של 17,000 מ"ר, ובהתחשב בעובדה שניתן ביום נתון להרכיב כ-500 מ"ר בשיטה הטרומית ונצרף לעובדות כי מפעל החברה המבצעת 'דניה סיבוס' ממוקם בסמיכות גיאוגרפית למיקום האתר, אז חישוב פשוט מראה כי קירוי החניון כ-40 ימים.
כמובן שזמן זה הוא זמן נטו ובעולם אוטופי, אבל אם לוקחים בחשבון תכנון, חלקי מבנה שחייבים להיות יצוקים באתר (לפי הנחיות פיקוד העורף – מרחבים מוגנים לדוג' ) חפירה וביסוס וגם אם נכפיל את הזמן פי 10 נגיע לזמני ביצוע של שנה פלוס לעומת זמני ביצוע מתוכננים ( נובמבר 2014 – התחלת 2017). יש לקחת בחשבון שבעת חפירה וביסוס של החניון עובדתית, ניתן לייצר את כל חלקיו, ובמילא במבנה מסוג זה ממקמים מנוף, אז גם עלות ההרכבה יורדת, אך זה נושא אחר לדיון.
לסיכום, תכנון חניון בשיטה הטרומית היה מונע את האסון, כיוון שתהליך התכנון היה מוקפד יותר ( תכנון פרטים מחייב), דרישות התקן הישראלי ( מניעת קריסה בשרשרת), יכולות הטרומיות של החברה המבצעת מוכחים, ובסופו של יום גם מהיר יותר.
אז כאשר הנכם עומדים בפני תכנון חניון – השיטה הטרומית היא הדרך המהירה, היעילה והבטוחה ביותר.