גשר – הוא מבנה הנדסי שמטרתו לאפשר מעבר בטוח של הולכי רגל, כלי רכב או רכבות מעל מכשולים פיזיים, כגון: דרכים אחרות, מסילות רכבת, נהר, ערוץ וכדומה, או כדי לאפשר נסיעה ישרה מעל עמקים, אנכית ככל האפשר לכוח הכבידה של הארץ, בעיקר עבור רכבות מהירות.
יש לציין שעוד בימי קדם האדם מצא כל מיני פתרונות לגשרים. ההתקדמות של הטכנולוגיה מאפשרת לאדם לשבור שיאים, אך רוב הפתרונות הם פתרונות שבאו מהעבר. אם נסתכל על כמה מהגשרים היפים בעולם, הם נבנו עוד לפני המהפכה התעשייתית.
למבנה ההנדסי הקרוי גשר יש שני מונחי עזר:
1. מבנה תחתון – הכולל את היסודות של הגשר והעמודים של הגשר.
2. מבנה עליון – זוהי בעצם המיסעה של הגשר. בחלק זה מתבצעת פעולת המעבר מעל המכשול, ובו מתבצעת התנועה.
בואו ונבחן את מגוון סוגי הגשרים, הקיימים היום בעולם ההנדסי. אנו נדון בעיקר בסוגי המבנה העליון של גשרים וניתן הסבר קצר על כל סוג.
נתחיל בסוגי המבנים העליונים של גשרים הקיימים:
1. גשר קורות – זהו גשר שכל המבנה העליון שלו בנוי מקורות בעלי מפתח מסוים על גבי הקורות מניחים או יוצקים את המיסעה ( הכביש). גשר זה נפוץ בעיקרו בכל רחבי העולם. לפעמים הקורות הם מבטון ולפעמים מפלדה, אך הרעיון זהה. סוג זה של גשר נותן פתרון טוב למפתחים של עד 40 מ', אך ניתן להגיע למפתחים של עד 60 מ", באמצעות השענת הקורות על גבי זיזים הבולטים מקורת ראשי העמודים.
2. גשר מקטעים – זהו גשר שמורכב מאלמנטים שלרוב עשויים מבטון, בדרך כלל בחתך בצורה של ארגז, המהווה את הכביש כולו. גשר זה עשוי להיות ממקטעים טרומים ו/או להיות מיוצר באתר עצמו. גשרים אלו יודעים לגשר על מפתח של קרוב ל-100 מ'.
3. גשר תלוי. גשר שמיועד לתת פתרון למפתחים גדולים, כאשר בונים 2 עמודים גדולים ואליהם תולים את חלקי המיסעה, שיכולה להיות בנויה ממקטעים של מתכת או בטון.
4. גשר תמוך כבלים. כמו גשר תלוי אך במקום לתלות ישר לעמוד, תולים את חלקי המיסעה לכבל הנמתח בין שני העמודים. זהו הגשר שיכול לתת פתרון למפתח הגדול ביותר. המפורסם שבהם הוא גשר הזהב בסאן פרנסיסקו. זהו הסוג המסוגל לגשר מעל מפתחים של מאות מטרים.
5. גשר קשתי – גשר שבנוי מחיבור קשת בין שני עמודים. הקשת יכולה להיות מכל חומר שהוא : אבנים, בטון, פלדה או עץ. המפתח הגדול ביותר הניתן לגישור הוא באמצעות קשת מפלדה. המבנה הקשתי מאפשר לתלות עליו את חלקי המיסעה. דוגמא יפה לגשר כזה במדינת ישראל, נמצא בנתניה ליד האיצטדיון הכדורגל החדש.
6. גשר זיזי – גשר שמחובר על ידי זיזים שיוצאים מהעמוד. זהו גשר שבעיקר יכול לשמש כגשר נפתח. גשר מפורסם מסוג זה הוא מעל נהר התמזה בלונדון. גשר נפתח מאפשר מעבר מכשול, אך נותן אפשרות לגורם המכשול להמשיך ולפעול. הדוגמא לעיל נתנה אפשרות לחצות את נהר התמזה, ועדיין לאפשר לכלי שיט גדולים לעבור, מבלי שיתקלו בגשר.
7. גשר צף – בדרך כלל למעבר מכשול ימי. הפתרון הנ"ל משמש כמעבר מכשול, אך הוא חוסם את נתיב השיט. הוא משמש כפתרון צבאי לשינוע כוחות על גבי מכשולים ימיים.
מנינו להלן את סוגי הגשרים העיקריים הקיימים בעולם ההנדסה. לכל מעבר מכשול, תופרים את הפתרון ההנדסי המתאים. לפעמים ישנם שיקולים כלכליים ולפעמים שיקולים של אדריכלות, אשר קובעים בסופו של דבר את סוג הגשר שייבנה.
מדינת ישראל לא רצופה מכשולים, הדורשים פתרונות גישור מפוארים, ובדר"כ משתמשים בגשרי קורות או גשרי מקטעים. במקרים בודדים כמו: גשר המיתרים בירושלים או גשר קשתי בב"ש ובנתניה, מצאו את הצורך להשתמש בפתרונות מסוג אלו, אך לרוב ניתן לפתור את בעיות הגישור באמצעות גשרי קורות או מקטעים.
_______________________________________________________________________
הכותב הינו מנכ"לYK הנדסה ירוקה, תכנון וניהול, בעל ניסיון של מעל 20 שנים בשיטות טרומיות לפרויקטים של תשתיות ומבנים מהגדולים במשק.